Huancayo, La Merced y Adios Lima :(...HOLA HOLANDA - Reisverslag uit Lima, Peru van Majella Reijnen - WaarBenJij.nu Huancayo, La Merced y Adios Lima :(...HOLA HOLANDA - Reisverslag uit Lima, Peru van Majella Reijnen - WaarBenJij.nu

Huancayo, La Merced y Adios Lima :(...HOLA HOLANDA

Blijf op de hoogte en volg Majella

25 Augustus 2014 | Peru, Lima

Hi iedereen:) Nog even een berichtje voordat ik over een paar uurtjes in het vliegtuig stap! Mijn avontuur in Peru is nu echt afgelopen:( Ik zie er naar uit om jullie allemaal weer te zien maar ik ga het hier ook zeker missen! Mooie herinneringen heb ik er in iedergeval bijgekregen en een hele nieuwe ervaring :) Ennuh, ik ga zeker terug!! Mijn doel van deze reis was als eerste de Spaanse taal leren, nog meer van Peru zien, nog meer persoonlijke zelfontwikkeling, familie Matos bezoeken, nog meer avontuur en uitgedaagd worden. En om niet te vergeten vooral lekker genieten...en ja dat is allemaal gelukt!! Het reizen on my own heb ik ontdekt en ik had het niet gedacht, maar het vraagt naar nog heel meer, het is verslavend :P

Mijn laatste dag in Cusco was geslaagd! Eerst heb ik nog met Thomas, Carolyn en Sarina lux en uitgebreid gegeten. Een mooie afsluiter van mijn tijd in Cusco. Aansluitend voegde Thomas, Carolyn en ik ons aan bij een andere groep waar we mee hadden afgesproken om het centrum in te gaan. Ze waren met een drankspelletje bezig ofcourse. Was wel lol maar ik deed met mate mee ;)...gezellig was het zeker! Even later waren we met z'n alle naar een lokale discotheek gegaan waar bijna geen toeristen komen. Vooral veel reaggaeton, bachata en dance muziek werd er gedraaid...ik kon me goed uitleven :P Daarna zijn we nog met een deel vd groep naar een andere discotheek/bar gegaan (Tempel) en uiteindelijk ging ik samen met Thomas pas rond 4.00u naar huis. Het was echt een leuke afsluiter zo met iedereen!! Hmmm....rond 4.30u lag ik op bed en een uurtje later ging mijn wekker alweer :P... Om 6.15u had ik alles ingepakt en strompelde ik met al mijn spullen naar de binnenplaats van de school. De huisvrouw had me gespot en had een taxi voor mij geregeld. Om 7u was ik gearriveerd op Cusco airport, daar ging ik dan... terug naar Lima. In het vliegtuig werd ik wel even emo omdat dit hoofstuk nu echt was afgesloten en iedereen erg miste!

Maarrrr.....een leuke afsluiter van deze reis stond alweer in de startblokken! Om 10.15u was ik geland en even later vond ik Dani buiten op de luchthaven, het was even wachten en zoeken hihi. Eenmaal in zijn appartement te zijn aangekomen heb ik eerst bijgeslapen, ik was helemaal op!!! Na mijn powernap zijn we gaan lunchen (Chiva = Chinees) en toen een bus ticket gekocht om vervolgens naar Huancayo te kunnen reizen zondagavond. De middag zelf hebben we vooral veel bijgekletst en ben ik 's avonds met hem naar een jeugddienst geweest van zijn kerk! Het was alweer even geleden dat ik in de kerkbanken zat ;) Ik had het gemist en het was gaaf! De dienst kon je vergelijken met de Hillsong kerk in bv Australië (waar de Hillsong kerk oorspronkelijk is geboren). Er werden Hillsong nummers gezongen, enuhh,...jah wel in het Spaans hihi! Het was tof!! Na de dienst zijn we een burgertent ingedoken voor ons avondmaal en toen weer richting huis. Uiteindelijk zijn we gaan slapen...was overigens erg laat geworden maar de volgende dag kon ik eindelijk voor het eerst na 4 weken uitslapen zolang ik wilde :D.

De volgende dag (zondag) zijn we Lima centrum in gegaan en hebben we ons daar vermaakt. En jup, we aten als lunch een heerlijke halve kip!! Jammie....overigens, kip everywhere!! 's Avonds werd ik door Dani afgezet bij het busstation Cruz del Sur en stond er een busrit van 7 uur voor de boeg.
Uh de busrit was sucks vanwege mijn buikprobleempjes. Voor het eerst voelde ik me echt a-relaxt! Bij aankomst ook het toilet opgezocht, daarna voelde ik me weer de oude. Overigens mooi getimed want toen ik voor de 2e keer in de aankomsthal was aangekomen, nog geen 5 min later kwamen Ancelma & Manuel aangereden :D Echt heel leuk om ze weer te zien en het voelde meteen vertrouwd! Ze namen me mee naar hun huis, daar eerst ontbeten en toen even goed bijgeslapen. Rond 17u kwamen Dayana (dochter) thuis met haar dochter Mariel en even later gingen we Ancelma ophalen die inmiddels alweer aan het werk was voor een paar uur. We aten Chiva en na het eten gingen we naar huis en lekker slapen.

De week zelf was prima, maar soms ook wel rustig en stil om me heen met name in de middag omdat Manuel & Ancelma en Dyana gewoon moesten werken en Mariel naar school moest. Ik was mijn tijdschriften vergeten, ik had geen internet (alleen als Dyana thuis was) en soms wist ik even niet wat te doen. Ondanks dat heb ik veel bijgeslapen, met de huisdieren gespeeld (met de kat Misha (van Dani), de 3 honden, de cavia's en de kippen vermaakt :P...) en als ik zin had wezen zonnen in de tuin en vooral veel muziek geluisterd! Overigens in de ochtend, avond en nacht is het daar behoorlijk koud!!! Je zit op een hoogte van 3300m als je in de stad zelf bent en zij wonen nog ietsjes hoger in de bergen (3500m) dus dan snap je wel dat ik soms bijna bevroor xD!!!
In de week zelf ben ik 's ochtends nog een keer mee geweest naar de markt om eten te kopen voor de eetzal (comedor) waar de armste kinderen uit de wijk een gezonde maaltijd krijgen bij hun thuis op het terrein (project heet Pan de Vida, zie http://www.pandevida.nl/ ), vis (Trucha) gekocht hoog in de bergen om zelf op te eten, een berg beklommen om een mooi uitzicht over de stad te zien, naar een park geweest samen met Mariel & Ancelma, meegegeten in de eetzaal en met de kindjes van de eetzaal opgetrokken als ze 's middags tussen 13u/13.30u binnen kwamen. 's Avonds keek ik vaak met Mariel een dvd'tje in het Spaans natuurlijk. Ze was echt heel lief voor mij. Ze had zelfs haar eigen woordenboekje van school Spaans/Engels - Engel/Spaans opgezocht om me te helpen :). Overigens, ik werd deze week goed op de proef gesteld met mijn Spaans. Dani was er nu niet bij om meteen te vertalen ;). Een goede oefening dus!! Ik liep dan ook met mijn woordenboek, aantekeningen en notitieblokje het hele huis door soms :P. Mariel is trouwens 7 jaar dus die vindt het maar al te prachtig dat ik helemaal uit Nederland ben gekomen om Spaans te leren en wilde het liefst de hele dag thuis blijven en niet naar school omdat ik er was.
Omdat Manuel & Ancelma de hele week moesten werken en mij weinig ergens mee naartoe konden nemen om meer te laten zien, hadden ze bedacht om me van het weekend mee te nemen naar La Marced als cadeautje! Dat vond ik echt heel lief en super leuk:)

La Marced:
La Merced ligt ongeveer 6 uur rijden ten noordoosten van Lima en ongeveer 4 uur rijden vanaf Huancayo waar wij vandaan kwamen. En zo zit je in een paar uur in de jungel! La Merced (600m), een oude Italiaanse kolonie (hoewel er nu alleen nog locals wonen met af en toe een vleugje Italiaans bloed) in de vallei van de Chanchamayo rivier. Samen met San Ramon, een dorp op 10 minuten met de auto door de sinaasappelboomgaarden, vormt het Chanchamayo. Het landschap noemt men hier ‘Ceja de Selva’, wat ‘eyebrow of the jungle’ betekent. Eigenlijk zitten we hier namelijk nog in de pre-jungle, de echte vochtige, dichtbegroeide jungle begint nog een aantal uren verderop (daar houdt de weg ook op). La Merced begint aan de rivierbedding van keien, en is gebouwd tegen de groene bergen, die begroeid zijn met koffie- en ananasstruiken, en bananen-, papaya-, avocado-, en andere bomen, veelal met prachtige bloemen. In de omgeving vind je tientallen watervallen, koffieplantages (samen met het fruit is koffie hèt uitvoerproduct van de regio) en verder veel hotels, want ook toerisme is hier een belangrijke inkomstenbron. Het is echt een hele mooie omgeving en Ancelma komt hier zelf ook vandaan. Het weer hier in de regio is het hele jaar door ongeveer hetzelfde: tussen de 25 en 35 graden, en vochtig. Wij zitten nu in het droge seizoen. Dus ik kon eindelijk mijn zomerkleertjes aan haha! Vrijdagavond vertrokken we met de auto en kwamen rond middernacht aan in ons hotel (Fanny's hoteles y Piscinas). Ik kreeg een eigen kamer met weer 3 grote bedden voor mij alleen dus ik kon kiezen :P. Die nacht heb ik goed geslapen en de volgende dag gingen we ergens in een restaurantje ontbijten. Ik had een heerlijke vruchtenmixdrank uitgekozen (aardbei en ananas) met een geklotst ei, worstjes, kaas en brood! Na het ontbijt gingen we op visite bij de familie van Ancelma. Ik ontmoette haar moeder, een paar broers, schoonzussen, nichtjes en neefjes, een hond, een kat, een aantal kippen, een haan en ruim 40 loslopende cavia's in de keuken van moeders :P:D. Ook daar kregen we eten aangeboden (nee, geen cavia hoor haha!) maar ik zat nog vol van mijn ontbijt van 1,5uur geleden :P. Ancelma, Mariel en ik hebben daarna een wandelingetje naar de rivier gemaakt en pootje gebaden (alhoewel, Mariel ging geheel het water in!). Na het bezoekje aan de familie zijn we een bus ticket gaan kopen voor mijn terugreis naar Lima die avond (wat ik helemaal niet wilde maar ik wist niet hoelaat mijn vliegtuig vanuit Lima naar Nederland zou gaan die maandag omdat ik mn papieren in Lima bij Dani had laten liggen en om niet al te gehaast terug te reizen was het beter als ik die zaterdagavond de nachtbus zou pakken vanuit La Marced!). Gelukkig had ik een paar uur later een berichtje van mama gekregen over mijn tijd wanneer ik weer terug zou vliegen naar NL want ik wilde heel graag nog een dagje langer blijven omdat het zó heerlijk weer was, mooie omgeving en een dagje langer vd familie wilde genieten... Super blij om te horen dat ik maandagavond pas zou terugvliegen dus kon ik best maandagochtend pas weer terug in Lima aankomen :D. MOOI! Na ons bezoekje bij een waterval (Mariel nog een duik had genomen) en een wandeling tussen de ananasstruiken, bananenbomen, avocadobomen en nog heel veel andere bomen, hebben we mijn bus ticket omgeboekt! 's Avonds bij familie wezen eten en toen weer richting hotel gegaan en lekker gaan slapen. De volgende dag (zondag) vertrokken we om 8.15u 's ochtends uit ons hotel met alle bagage om weer bij familie te ontbijten. Daarna zijn we met de grote jeep (Mariel, André, Ancelma en ik achterin de kofferbak) en een deel van de familie een uurtje verderop naar een rivier gegaan voor een frisse duik. Uhhh, ik was dit keer geen held. Ik heb denk ik 1,5 á 2 uur erover gedaan om tot aan mijn schouders de koude rivier te betreden :P:P... Ik zag er ook heel charmant uit want ik was mijn zwemkleding vergeten uit Lima dus ik had een prachtig samengesteld tenue'tje aan van schoonzus xD. Na deze duik gingen we verlaat lunchen en toen was ik moe! Ik deed weer even middagdutje :)
Omdat de gewone werkweek de volgende dag weer begon, moesten Ancelma & Manuel en Mariel weer op tijd richting Huancayo. Toen kwam ook het moment van afscheid nemen en ja,....dat was wel even moeilijk kan ik je vertellen, helemaal toen Mariel me een dikke knuffel kwam geven en de tranen over haar wangetjes rolde :'(.... Ze zag mij als haar grote zus!!' Ik had nog een kleinigheidje meegenomen en deze gegeven, Ancelma nog een dikke knuffel gegeven (en tijdens de knuffel bad ze voor mij en de terugreis wat echt fijn was en mooi ook) en naar Manuel nog een keer gezwaaid en toen reden ze weg. Ze vetrokken rond 19u en ik bleef tot 22u bij de familie. Nou was ik op dat moment alleen, want de familie was naar de kerk dus ben ik mijn spullen gaan inpakken en me om gaan kleden. Wat wel lol was (maar op het moment van ontdekking even shitie was),... ik net als op de heenweg MIJN JAS was vergeten!!!! Echt iets voor mij natuurlijk :P.... Dus nee, ik kan helaas mijn mooie winterjasje waar ik zo blij mee was niet meer aan jullie showen (alleen op de foto). Hij hangt nog ergens in de kast van het hotel xD.

Mijn terugreis naar Lima was prima, slapen lukte redelijk...al zal ik nooit groot fan worden van slapen in een bus of wat voor vervoersmiddel dan ook :P. Om 6u in de ochtend kwam ik aan en daar stond Dani alweer op me te wachten. Ik was blij om hem weer te zien:) We reden met de taxi naar zijn appartement en daar heb ik eerst even bijgeslapen (hij ook trouwens!) Maar wat onwijs leuk was en een grote verrassing, vertelde hij me even later in de taxi dat Ancelma onderweg was naar Lima...'huuuhhh?!...why, die is niet goed wijs haha, wat tof, wat gaaf, leuk!!!' Ze was bezorgd of ik wel goed was aangekomen, ze wilde me nog wat geven en zowel zij als Manuel konden het niet over hun hart verkrijgen dat ik straks op Lima airport nog me een paar uur alleen moest vermaken etc. Genoeg redenen om mij achterna te gaan. Nou en zoals je weet, Lima ligt niet om de hoek van Huancayo....dat is 7 uur met de bus!! Echt super lief en tof dus!!! Geen woorden voor.
Rond 13.30u hoorde ik een sleutel in het sleutelgat gaan om de deur te openen en daar stond Ancelma!! Ik was blij, Dani was blij...want ja die ziet zijn ouders ook niet dagelijks of wekelijks....En gingen we met z'n 3en lunchen bij de Chinees. Helaas moest Dani gewoon naar school dus die vertrok even later en we hoopte elkaar een paar uur later nog op het vliegveld te treffen. Ancelma en ik zijn even later richting zijn appartement gegaan, heb ik mijn koffer ingepakt en 3/4 later stond de taxi voor de deur. Om 16.45u kwamen we aan op het vliegveld en was ik weer goed gekeurd en mijn spulletjes ook en zijn Ancelma en ik samen ergens wezen drinken en mijn Spaans verder gaan oefenen ;). Rond 18.30u moest ik door de douane. Dani zat tot 17u op school en het was ruim een uur met de bus reizen richting het vliegveld. Helaas, door het drukke verkeer heeft hij het niet gered om mij nog te kunnen uitzwaaien. Toen maar even gebeld ;). Het nog een keer afscheid nemen van Ancelma was niet makkelijk maar het was goed! Ik kreeg als herinnering een hele mooie zelfgemaakte ketting door Manuel (is zijn werk ook!) met een poppetje (is Mariel) en een hartje (symbolisch de familie Matos) die ik met me mee mag dragen om me hals waar ik ook heenga. Ik ben onwijs dankbaar en God ook heel dankbaar dat ik hen ken en ik deel uit maak van de familie. We zijn familie!!

Rond 20.30u vloog ik de lucht in,...op naar Holanda!!

  • 26 Augustus 2014 - 07:13

    Gert-Jan:

    Met die laatste week met kou kon je alvast een beetje wennen aan slecht weer, wat je zo ook in Nederland gas aantreffen. ;) Goede reis terug, tot snel!

  • 26 Augustus 2014 - 08:15

    Carolijn:

    Goeie thuisreis Majella! Leuk dat we zo hebben kunnen meelezen/meeleven

  • 26 Augustus 2014 - 13:03

    Corina:

    Welkom thuis Majella! Volgens mij heb je een superreis gehad. Groet,

    Corina

  • 26 Augustus 2014 - 19:28

    Everdina:

    Fijn dat je weer thuis bent! We zijn heel benieuwd naar de verdere belevenissen bij de fam. Matos!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Majella

Talencursus Spaans voor 4 weken volgen en dan nog een doorreis naar Huancayo en nog heel veel meer zien! :)

Actief sinds 18 Juli 2014
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 4329

Voorgaande reizen:

19 Juli 2014 - 26 Augustus 2014

Peru adventure

Landen bezocht: