Leven, school, reizen en heel veel meer :) - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Majella Reijnen - WaarBenJij.nu Leven, school, reizen en heel veel meer :) - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Majella Reijnen - WaarBenJij.nu

Leven, school, reizen en heel veel meer :)

Blijf op de hoogte en volg Majella

01 Augustus 2014 | Peru, Cuzco

Eeey lieve allemaal,

Hoe is het met jullie? Met mij gaat het gelukkig goed. Het is alweer even geleden dat ik wat van me heb laten horen via deze weg. Maar ik heb het dan ook lekker druk met van alles zoals het settelen in de school en stad, lessen volgen, huiswerk maken, mijn medestudenten (beter) leren kennen, uitstapjes maken en heel veel meer. Min of meer ben ik nu gewend aan het leven in Cusco en voel ik me er thuis :)

Cusco & Machu Picchu:
Cusco is mijn ogen een grote stad, druk, arm en rijk door elkaar, veel toerisme, heel veel taxi verkeer, her en der vies en stinky, maar heel levendig zowel overdag als in de avond en nacht! Het is DE stad met een mooie en indrukwekkende historie. De naam van de stad is afkomstig van het Quechua-woord dat navel (van de aarde) betekent. Overigens, Quechua was de belangrijkste voertaal van het Inca-Rijk. Voordat de stad in de 16e eeuw door de Spanjaarden werd veroverd, was het de hoofdstad van het Rijk van de Inca. Cuzco was van dit rijk de hoofdstad en het culturele centrum. Behalve de hoofdstad was Cuzco voor de Inca’s namelijk ook een heilige stad. Je moet maar is, als het je boeit, googlen en het hele verhaal erachter is nalezen. Pas in 1911 werd niet ver van Cuzco vandaan de Inca-stad Machu Picchu ontdekt. Cuzco ontwikkelde zich daardoor tot een belangrijk toeristisch centrum in Peru. Geweldig mooi om daar is een uitstapje naar te maken als je in de buurt bent ;). Ik ben er in 2009 al geweest maar vele medestudenten vertel ik erover en ze komen met vele enthousiaste verhalen terug. Sommige komen zelfs alleen naar Cusco om Machu Picchu te bezoeken!

Titicacameer/Copacabana en eilanden trip:
Afgelopen weekend ben ik met een groepje afgereisd naar het Titicacameer en Copacabana in Bolivia. Vrijdagavond rond 23u stapten we de bus in naar Puno waar we vervolgens de volgende dag om 6u 's ochtends aankwamen. Ik had bagger geslapen, maar met frisse moed zette ik door en werden we even later met een busje afgezet bij de boot die ons vervolgens bij de eilandjes (Islas Flotantes Uros) op het Titicacameer zou brengen. Echt mooi en leuk was dat, maar super toeristisch! We hadden een klein tochtje gemaakt van ong. 20/25min in zo'n rietenbootje. Daarna werd er wat vertelt (en gedemonstreed) hoe ze hun eilandjes bouwden en kon je souveniertjes kopen. Ik vond het leuker om vooral veel foto's te maken en met de kindjes van het eiland op de foto te gaan ;) Het eilandje wat wij bezochten was bewoond door 21 mensen...niet te geloven...want de oppervlakte van zo'n eilandje is echt klein! Daarna vaarden we met de groep af naar het eiland Isla Amantani. Daar bleven we ook een nachtje slapen. De grote groep werd onderverdeeld in gastgezinnen. Alles was helemaal basic...geen elektriciteit, warme douches of internet. Ik deelde een kamer met een Nederlands meisje (Mirjam), dat was wel leuk! En nog leuker, ik mocht slapen onder een deken met Pandaberen erop hihi. Op het eiland hebben we een potje voetbal gespeeld, een berg beklommen om een mooi uitzicht en de zonsondergang te mogen bewonderen, feestje gevierd met de lokale bevolking in traditionele kleding en vooral veel foto's schieten! De volgende dag om 8.00u vertrokken we weer met de boot naar het volgende eiland, Isla Taquile. Ook daar beklommen we weer een berg, dit keer met de hele groep, local food gegeten en uitleg met demonstratie inclusief wbt de traditionele gewoontes vh eiland. Erg mooi weer allemaal! Halverwege de middag vaarden we weer terug naar Puno. De groep was leuk, leuke gesprekken gehad, nieuwe indrukken opgedaan en vooral erg genoten van het mooie weer overdags. 's Nachts is het nul graden en moet je opletten dat je niet kouvat!
Zondag einde middag splitste ons groepje zich op. Een deel ging weer terug naar Cusco en een deel ging door naar Copacabana. Drie anderen en ik zochten die avond een goed hotel op waar je verwarming, elektriciteit en een warme douche had. Die avond hadden we lekker in een warm restaurant pizza gegeten en daarna zijn we gaan slapen. De volgende dag hadden we een bustrip van ong. 3 uur om uiteindelijk in Copacabana aan te komen. We moesten wel eerst allemaal door de douane, wat een drukte was dat!! Eenmaal in Copacabana te zijn aangekomen namen we de boot naar het eiland Isla del Sol. Op dat eiland hebben we een nachtje geslapen voor maar 10 euro p.p....super goedkoop, een hostel met warme douche en elektriciteit en een uitzicht op het Titicacameer :) En ja, dat voelde echt als summerholiday!! We hadden lekker een biertje besteld en heerlijk gerelaxt met elkaar in de zon, echt fantastisch!! We zijn daarna het eiland wezen verkennen en vervolgens weer een berg beblommen voor een prachtig uitzicht. Overigens, bergen beklimmen op zo'n hoogte is echt vreselijk vermoeiend!!! Maar dan had je ook wat ;) De volgende dag zijn Verona en ik (een Duits meisje en medestudent) al eerder terug gegaan naar Copacabana om daar de omgeving (dmv een berg te beklimmen) nog te verkennen. De mannen met wie we waren (Thomas en Nicolas) die wilde nog gaan hiken op het andere eiland. Uiteindelijk einde middag waren we weer als groep compleet en hadden we ons mentaal voorbereid op een 10-urige busrit terug naar Cusco. Jup, die busritten...nee helemaal niets voor mij maar je moet er wat voor over hebben he en ja...het was zeker weer de moeite waard!!

School:
Met mijn Spaans gaat het stapje voor stapje. In mijn eerste week had ik 's middags les van 14.30u tot 18.30u met een pauze van 20 min en in mijn tweede week, heel fijn, 's ochtends les van 8.30u tot 13.45u. Overigens, normaal gesproken duurt de les in de ochtend tot 12.30u, maar omdat het afgelopen week onafhankelijkheids dag was in Peru (28 juli)...en de dag erna ook geen lessen werden gegeven, zouden de andere lessen in de week erop vervolgens 1 uur en een kwartier langer duren.
Elke week heb je een andere leraar of lerares. En zelfs voor de pauze en na de pauze heb je een andere docent. Aan de ene kant relaxt aan de andere kant ook wel rommelig want je vindt de ene docent beter les geven dan de ander en zo heb ik nog wel wat voors- en tegens.
Ik heb al heel veel geleerd en we zijn vooral nu met de werkwoorden aan het oefenen om er vervolgens zinnetjes mee te maken. Verstaan gaat steeds beter maar het spreken zelf is echt nog wel lastig!! Op school is de voertaal vooral onderling Engels. Komt ook wel door de vele Amerikanen op school en omdat niet iedereen goed Spaans kan spreken, spreek je al snel met elkaar in het Engels. Voor mijzelf is het allebei leerzaam want ik oefen nu beide talen.
Er wordt goed voor ons gezorgd als studenten. Ontbijt en lunch is inbegrepen alleen voor je avondeten moet je zelf zorgen. Ik ga tot nu toe eigenlijk altijd uiteten met medestudenten. Je vraagt gewoon om je heen of mensen al plannen hebben (of vragen dat aan jou) en zo sluit je makkelijk bij een groepje of wie dan ook aan. Dat gaat heel relaxt! De was wordt voor je gedaan als je het aflevert in het kantoor en voor een paar soles heb je je was dezelfde dag of de volgende dag netjes en wel terug :).

Ik kan echt nog heel veel meer vertellen maar het verslag is alweer lang genoeg hihi. Het is nu bijna 17.00u en ik heb afgesproken met een Duits meisje (Johanne, die morgen weer vertrekt) om samen ergens een hapje te gaan eten. Vanavond om 19.00u ga ik voor het eerst salsales volgen die door de school wordt georganiseerd. Ik ben benieuwd! Van de week was ik al een avondje met een medestudent (Thomas) een salsabar ingedoken om is te kijken hoe dat er aan toe ging. Voor hem was het allemaal heel nieuw, maar ik kon hem in iedergeval wat wegwijs geven. Die avond heb ik overigens flink wat dansjes gedaan...echt super leuk en wat zijn de Peruaanse mannen goed!!
Over het uitgaansleven gesproken, dat kan je hier elke avond doen en dat begint al vroeg in de avond!! Nou ben ik één keer een salsabar ingedoken en één keer een discotheek met een grote groep tot nu toe. Erg leuk hoor dat zeker!! Maar ik heb het tot nu toe nog wat rustiger aangedaan. Ik moest ook wat wennen aan het hoogte verschil en na mijn trip vh weekend was ik ook ietjes minder lekker een dagje en nachtje. Vooral door het verschillende soort eten, het warme weer overdags en het koude weer 's nachts en door het vele doen. Je bent blij als je even tijd voor jezelf hebt.

Oja, komende week heb ik geen les in Cusco, maar ga ik met een groepje van 7 personen naar Sacred Valley en daar Spaanse les volgen :D (ong een uur van Cusco vandaan). Je kon je daar voor inschrijven en waren er genoeg aanmeldingen dan zou dit uitje doorgaan! En dat is dus gelukt. Ik zie er onwijs naar uit en het is allemaal in de prijs inbegrepen, hoe relaxt en tof is dat :D Hier meer over in mijn volgende blog!

Tot spreeks en denk aan jullie, adiosjes!!!
Majella

  • 02 Augustus 2014 - 00:25

    Fladder:

    Fladder dacht Majella naar school! Fladder denken Majella vakantie met veel feest en uitjes. Fladder beetje jaloers. Fladder wel blij voor Majella! Fladder knuffel voor Majella! Fladder blij voor Majella. Fladder blij veel te lezen over Majella.

  • 02 Augustus 2014 - 08:23

    Gert-Jan:

    Wow, wat doe jij veel en gave dingen! Relaxt dat je veel contact en uitstapjes met medestudenten hebt, dat de groep leuk is. Veel plezier!

  • 02 Augustus 2014 - 08:58

    Janine:

    Ha Majella,

    Wat doe jij een hoop nieuwe en mooie ervaringen op, zeg! Gaaf! Ik geniet ervan om je verhalen te lezen. Een goede tijd verder!

    Groetjes!

  • 02 Augustus 2014 - 10:19

    Everdina:

    Fijn dat je de kans hebt om zoveel van je land te zien al zijn het dan wel de toeristische plekken. Heb je die mannen nog zien breien op dat eiland? Ben ook heel erg benieuwd naar je fotos!! Een hele fijne tijd de komende week veel succes met je lessen!

  • 02 Augustus 2014 - 10:39

    Michel:

    Hé Nichie!

    Wat tof om je verhalen te lezen en super te horen dat alles goed gaat en dat je je goed vermaakt! Succes en zie uit naar de foto's en je volgende blog!

    Groetjes! (ook van de rest! )

  • 02 Augustus 2014 - 17:39

    Corina:

    Ha Majella,

    Dat klinkt allemaal goed zeg! Het lijkt me echt genieten. Leuk om te lezen. Veel plezier nog. Groet,

    Corina

  • 03 Augustus 2014 - 20:44

    Corrie:

    Hoi Majella,
    Wat maak je mooie dingen mee,heel indrukwekkend zal dat zijn.
    Gaaf om dit op afstand met je mee te mogen beleven.Je kan het goed verwoorden!
    Geniet van al het mooie om je heen,
    Liefs Corrie

  • 03 Augustus 2014 - 22:18

    Willemieke:

    Gave verhalen Majel, zo te lezen ben je aan het genieten! Enjoy en be safe! Liefs.

  • 06 Augustus 2014 - 18:17

    Laura:

    Hola Amiga! Buen informe de su viaje en Perú. Veel plezier daar nog en succes met je spaanse lessen!!!

  • 12 Augustus 2014 - 16:25

    Everdina:

    Leuk om de foto's te zien!! Het verslag had ik al eerder gelezen maar zag nu pas de foto's! Fijne tijd nog en veel succes tot het volgende verslag en foto's ik zie er naar uit!!! ♡

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Majella

Talencursus Spaans voor 4 weken volgen en dan nog een doorreis naar Huancayo en nog heel veel meer zien! :)

Actief sinds 18 Juli 2014
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 4325

Voorgaande reizen:

19 Juli 2014 - 26 Augustus 2014

Peru adventure

Landen bezocht: